Van start
We hebben een heerlijke nacht achter de rug in het Ferrari Hotel in Maranello. Na een nacht doorhalen in de auto was de luxe van een bed meer als genoeg om weer helemaal opgeladen aan de dag te beginnen. En de dag begint vroeg. Wekker om kwart over vier gezet, want om vijf uur moesten we uitgecheckt aan het ontbijt verschijnen. Klaar om te puzzelen naar het eerste coördinaat, samen met American Power en de laptop hebben we snel de oplossing gevonden om kwart voor zes vertrekt de eerste auto, in omgekeerde volgorde van het klassement. De snelste auto’s achteraan zodat we (hopelijk….) tegelijkertijd ergens aankomen… voor een boottochtje?
Nog even blazen voor vertrek (dagelijks ritueel) en we haasten ons naar de auto, want iedere dag moeten TomTom, Garmin, Ipad, Audi navigatie, GoPro, Droam en alle bijbehorende bedrading worden aangesloten. Helaas lukt ons dit nog niet helemaal soepeltjes….. Kort na vertrek hebben we alweer ruzie met de Droam…. , wederom lukt het ons met het knopje “OK” het apparaat aan te zetten. Het eerste coördinaat brengt ons richting Napoli….. de navigatie geeft aan dat het coördinaat buiten het gedefinieerde gebied ligt, we kijken elkaar aan…. en zetten dan toch maar koers naar het coördinaat en dat betekent de snelweg af terwijl alle andere team rechtdoor rijden óp de snelweg…….
We rijden via Florence, Rome richting Napels. Op route 1 zijn meerdere wegen te nemen en we moeten gokken. Gelukkig blijkt later kiezen we de juiste route. Garmin redt ons met de splinternieuwe update (dank Autobedrijf Anca!) en voor ons is de nieuwe route dus wel zichtbaar.
Lekke band?
Route 3 wordt gereden op basis van gemiddelde snelheid. Daarmee moet je de eindtijd bepalen. Afstand is natuurlijk vast gegeven. Deze is 166km. Gemiddelde snelheid moet worden gereden met 108km/uur. Dat is dus 1,53 uur. Dat even omrekenen naar minuten. Maal 60 dus, geeft je een reistijd van 92 minuten. Tel je bij de starttijd op en je weet je aankomsttijd. Kunnen jullie het volgen???? Appeltje eitje voor ons……. Nul strafpunten!
Bij de start van deze etappe krijgen we van de organisatie een vragenlijst met 20 vragen over Italië. We maken een foto en sturen het naar onze 150 familieleden, vrienden en collega’s die fungeren als backoffice (thanks!). Ineens piept het autosysteem en geeft bandenspanningsverlies aan… oh nee.. niet weer. Gelukkig hebben we VIP service onderweg vanuit team Brink Power Hoveniers. Zij bieden ons aan voor hen te gaan rijden zodat bij een evt echte lekke band, zij ons zullen helpen. Dank Wilco en Erik!
Asjemenou!
Wat hebben we weer gelachen. Banden team Frank en Manuel (een van de serviceteams) stonden bij het volgende coördinaat de rijders op te wachten. Esther was chauffeur op dat moment en parkeerde de auto bij het tankstation, de volgende stop. Dat is altijd een bijzonder hectisch moment. Je moet bellen met de backoffice, auto uitzetten, coördinaten en evt. andere instructies in ontvangst nemen, coördinaten omrekenen via de IPhone, ze vervolgens in drie navigaties zetten, plassen, tanken, koffie drinken, ideale rijtijden berekenen, evt. wisselen van chauffeur, kortom even stress omdat je daar maar max 5 of 10 minuten voor krijgt… Ilse als co driver dus druk met alle bovenstaande dingen. Esther stapt uit en legt Frank en Manuel uit welke bandenspanningsmelding we kregen. Ilse gaat stug door met haar lijstje afwerken. De auto wordt naar de luchtmachine gereden , verderop het terrein… de auto wordt daar geparkeerd en Ilse wil Esther wat vragen… Ilse kijkt op, hahaha asjemenou … zit er al drie minuten iemand anders naast me die de auto heeft weggereden… Esther had de sleutels aan Frank gegeven en Ilse had het niet door … hilarisch momentje weer J. Ook Esther bleef verbaasd achter….. in gesprek met Manuel had Frank de auto weggereden naar de luchtmachine… achter een grote bus. Waar was de auto gebleven???
Even genieten en geen tijdritten
Vanuit Napels gaan we langs de kust van de Middellandse zee naar Salerno. De etappes zijn zo mooi dat de organisatie heeft besloten om deze route tijdneutraal te maken… we mogen genieten van de prachtige omgeving, foto’s maken, toerist uithangen en rustig cruisen over een stuk van de Mille Miglia. En dat is bij de RaboGirls niet tegen dovenmansoren gezegd…. We nemen onze tijd en binnen mum van tijd hangen we achteraan in het peloton……
Op ons gemak genieten we van de cactussen, de palmbomen, de vergezichten over de Middellandse Zee. We kijken en worden bekeken.
Rond half vier krijgen we een SMS-je van de organisatie….. helaas missen we die allebei…. Om 14.52 uur bellen we in en horen we dat we uiterlijk 14.45 uur hadden moeten vertrekken. Tja, dat halen we niet meer. Vervolgens kiezen we nog een verkeerde route en komen we ergens op een klinkerweggetje terecht waar we even helemaal door elkaar geschut werden, wederom een kwartier vertraging. Oeps, of we om 18.15 uur bij de boot willen zijn, een reis van 3,5 uur. Onderweg wordt de druk nog verder opgevoerd in de onderlinge app groepjes, gaan jullie het wel halen, die boot? Dusssss zit niks anders op dan die voet op dat gaspedaal te plaatsen en iets meer kracht te zetten dan anders J…. We halen veel tijd in onderweg. Wederom overigens een andere route dan de meeste andere rally rijders (Garmin versus Tom Tom rijders). Een prachtige route met veel sneeuw brengt ons uiteindelijk tijdig naar Brindisi, waar de boot op ons wacht.
Grimaldi lines ferry
Tijdens de rit al met het thuisfront ge-appt. Welke boten gaan er vanuit Brindisi? Griekenland of Albanië lijken het meest voor de hand liggend. Het wordt Griekenland. Een overtocht van bijna 16 uur. We rijden in kolonne de boot op, hebben veel bekijks, er wordt veel gefilmd en daarna stationeren wij ons in onze hut. Een mooie grote (4 pers!) hut, prima!
Daarna volgt het eten, wellicht dat ze daar de volgende keer iets meer hun best op kunnen doen, de keuze was zeer beperkt, we vonden het allemaal niet zo heel lekker. En daarna lekker de hut in, alhoewel lekker? Morgen vertellen we er alles over!