Vanmorgen begon vroeg, wel heel erg vroeg…. Om 5.11 om precies te zijn… De koelkast begon een eigen leven te leiden, wat een lawaai…. Ilse sliep lekker door, maar Esther zat rechtop in bed….Om half zeven ging de wekker, dan maar echt opstaan, half 8 eten en vanaf 8 uur de eerste activiteit in het programma van Expeditie Noordkaap, op de hoovercraft het bevroren meer over. Superleuk om even heerlijk over het meer te stuiven. Aan de overkant nog een paar rendieren gespot en gelijk hield de hoovercraft ermee op, technische problemen. Gelukkig was de bestuurder vroeger bij de scouts geweest want met zijn padvindersmes dook hij onder het dashboard en even later vlogen we weer over het meer heen.
Na de hoovercraft tocht snelden Ilse en ik weer naar het huisje. De dikke skibroeken en Sorel’s mochten weer uit en we trokken snel even wat gemakkelijks aan voor in de auto. De organisatie had ons een relaxte dag belooft, een korte dag want rond 6 uur zouden we gegeten en al in de bus naar de volgende activiteit zitten. De auto werd weer ingepakt en eventjes gelucht, na de monsteretappe van dag 1 en 2 merk je toch wel dat er in de auto wordt gewoond. De ijsbrokken werden nog even vakkundig met een stok achter de wielen weggeslagen en we waren klaar voor vertrek: We bellen in om 9u12 en de game is on, we hebben er win in!!! Ook na dag 2 staan we namelijk nog steeds op de nummer 1 positie!!!!
Aan het einde van het bospad wat naar het vakantiepark leidde, stoppen we even om de route uit te zetten. Voor het eerst deze rally is de ideale afstand volgens ons niet met de Tom Tom te rijden, deze maakt namelijk de lus naar Rovaniemi en komt hierdoor ruim boven de beoogde aantal kilometers. Het Garmin navigatiesysteem wordt deze rally voor het eerst als geheime wapen ingezet, samen met Googlemaps.
We rijden gelijk op met team 2 en 10. Extra investering dit jaar is bij ons het bakkie, en die is zijn geld dubbel en dwars waard.Wat hebben we een lol met z’n allen. Leuk extraatje is dat wij waarschijnlijk een speciale versie hebben (of gewoon niet zo handig zijn met de versterker), de mannen horen ons niet maar wij hen wel hahahaha…. Hele verhalen en vooral heel lief dat ze zich zo’n zorgen maken over ons als wij besluiten om wederom weer eens een andere route te nemen. Maar de vriendschap blijkt toch wel fragiel want in dezelfde zin horen we ze zeggen dat ze ons niet uit de sneeuw komen halen mochten wij ons vastrijden…. Daar moest natuurlijk een geintje mee uitgehaald worden, sorry Marc en Erik…. Dat we jullie een paar minuten in de waan hebben gelaten van het feit dat we inderdaad onszelf hadden vastgereden.
De eerste kilometers rijden we samen op en de beoogde ideale tijd lijkt krap te worden. Wij rijden dus ook door als de grote 4×4 brandstofslurpers van team 2 en 10 moeten tanken. Hierdoor rijden we voorop en zetten wij de route uit. Bij Kittala volgen wij de route van de Garmin en gaan links. Even later draaien de andere twee teams rechtsaf. We bellen nog even en horen de mannen vervolgens over het bakkie verder praten. Ze uiten hun zorgen over de kwaliteit van de weg die wij hebben gekozen. Is die wel open? Kan je wel goed rijden daar? Blijven we wel op de weg? Zetten we onze nummer 1 positie niet op het spel?…. Vol goede moed rijden wij de gekozen route op en denken stiekem even terug aan Italië vorig jaar. We hebben gegokt en daar verloren… alhoewel… het was toen wel de mooiste route van de rally. We gaan de gok vandaag opnieuw aan… spannend!!!!
De route begint met een goed berijdbare weg en aangezien de gekozen route ’te weinig’ kilometers heeft om de ideale afstand te rijden, besluiten we om een stukje heen en weer te rijden op deze weg om wat kilometers te scoren. Via een klein stadje gaan we richting het binnenland. @Ilse, volgende keer graag rechts van het paaltje langs bij een kruispunt ;-). Vervolgens gaan we de binnenwegen op en die zijn echt prachtig!!!!! Prachtige ijs- en sneeuw wegen in een wit landschap, we rijden er beiden weer met gemak en veel plezier overheen. We wanen ons alleen op de wereld en genieten van uitzicht, het rijden en het landschap.
Tijdens het rijden wordt er ook druk gerekend. De ideale tijden van dagetappe 1 en 2 zijn binnen en dus worden onze berekeningstabellen gedubbelcheckt. We besluiten wat kleine aanpassingen door te voeren zodat we nog beter de ideale tijd kunnen berekenen, ieder punt is belangrijk!
Bij het omspringen van de lokale tijd naar Finse tijd (oftewel een uur later) zien we dat we dus toch tijd genoeg hebben. We zetten de auto op automatische piloot en genieten van de ondergaande zon op de witte Finse vlaktes.
Ruim op tijd komen we aan bij het coördinaat en besluiten nog even te tanken, rustig te wachten en op het juiste moment in te bellen met de back office. Helaas was er sprake van wat miscommunicatie waardoor er dus toch nog een extra route gereden moest worden. We hadden even stressssssssss, hier hadden we geen rekening mee gehouden, onze pauzetijd van 30min hadden we namelijk in de eerste subetappe verrekend. Punt bij paaltje valt ook de Wifi en de telefoon nog uit. Dan maar weer terug naar de Garmin en op hoop van zegen.
Met het verzoek van de organisatie om door te rijden, rijden wij richting Noorwegen. De weg wordt glad en het weer wordt slechter. Al snel krijgen we telefoon van team 2 dat team 10 naast de weg staat en dat het glad is. We passen onze snelheid aan en bellen met de back office……Gelukkig gaat er een bericht uit naar alle teams om voorzichtig te rijden en de activiteit is verzet naar 20 uur.
Dat helpt ons helaas nog altijd niet in het rijden van de ideale tijd. Aangezien we al onze reserve tijd en kilometers al in de eerste subetappe hadden gestoken, moesten we doorrijden. Zonder te wisselen rijdt Ilse verder.Top gereden meid! Ondanks de rijkunsten komen we toch niet op tijd aan, helaas…. dat zijn dure punten.
Laatste uitdaging van de dag is de helling naar het hotel. We komen net niet boven en dus worden de sneeuwkettingen ook maar even uit de kofferbank gepakt. Hebben we dat ook nog eens gedaan. 🙂
Koffers kunnen net het huisje in worden gesjouwd vooralsnog we ons weer moeten melden. Met de bus vertrekken we naar de volgende activiteit; sneeuwscooteren, noorderlicht safari en king crab eten. Wat een feest. Het sneeuwscooter rijden was op zich al leuk, maar ook het noorderlicht hebben we mogen aanschouwen. Wat een prachtige ervaring! De avond wordt afgesloten met kingcrab in een traditionele tipi. Op de terugweg rijden we nog even langs de Russische grens om een foto te maken.
Inmiddels loopt het bijna tegen middernacht en zijn we moe. Yvo – onze vlogger zit op het filmmateriaal te wachten dus we hebben nog wel wat werk.
2.30 uur…..zzzzzzzz…..welterusten allemaal!