Zo dan, om 01.30 een start… dus om 00.30 de wekker, dat wordt veel slapen voor Ilse in de auto. Er is nog veel rust nodig gezien haar darmen….
We ontvangen het eerste coordinaat terwijl we nog op de kamer zijn. We checken gelijk op de laptop waar we heen moeten en we verzamelen vervolgens op het parkeerdek van het Mercure hotel in Inverness. Iedereen wrijft nog even in de oogjes…we starten met een tijdrit, een kwalificatie dus op ideale tijd en vertrekken. Meteen een lange tocht van bijna drie uur en 150 kilometer. Onderweg krijgen we voor het eerst – 4 graden en verschrikkelijk veel mistbanken… dus mistlampen aan, de verstralers en led lampen geven een grote muur van mist en helpen dus niet. Het wordt een lange tocht, na een korte nacht en in alle vroegte toch best een uitdaging, ook omdat het na alle prachtige vergezichten van Ierland en Schotland toch wel wat saai is. Door de vele snelweg kilometers rijden alle deelnemers al snel ver uit elkaar, ook op het bakkie blijft het vandaag stil dus.
Na etappe één volgen er nog drie etappes op tijd, allemaal tussen de twee en drie uur rijden, allemaal op ideale tijd. Allemaal lange afstanden om zo een kleine 900 km door de nacht af te leggen. We hebben immers een appointment in Milton Keynes om 12 u s middags…
En wat doen wij dan al die tijd in de auto? Uiteraard stuurt de bestuurder, volledige focus op de weg, één hoofdnavigatie die leidend is en goed opletten waar de flitspalen staan. Dan hebben we de navigator. Druk met vergelijken van navigatie systemen, af en toe ‘actief’ meerijden en op deze vroege ochtend druk met puzzelen. Bij de start hebben we immers een foto opdracht meegekregen… een set aan koplamp foto’s, 10 om precies te zijn, met de vraag welk merk en type auto dat moest zijn. Lekker zo midden in de nacht… we bellen onze enige wakkere hulplijn Guido 😍 op Curaçao… die zijn vrije avond besteed heeft aan koplamp kijken …. maar na een tijdje toch moest afhaken, hij kon geen koplamp meer zien …. en nu maar hopen dat er meer mensen op tijd wakker worden om ons te helpen.
Ondertussen gaan we zelf dan maar aan de slag. Alle mogelijke middelen worden ingezet, Google Lens, Autoscout en auto’s spotten op de snelweg.. We komen tot ongeveer de helft van de antwoorden. Gelukkig loopt Nederland een uur vóór op de Engelse tijd en tegen half acht komt er wat beweging in de app groep… met een eindspurt rond 8u15 komen de meeste antwoorden binnen. Precies op tijd, wij klokken om 7u21 in op etappe 2, het moment dat we ook de puzzel opgave in moeten leveren én nog veel belangrijker.. eindelijk tijd hebben voor een kop koffie!!! Smaakt goed na een halve zak drop, wasabi erwten en koekjes, puur om bezig te blijven en actief achter het stuur te zitten!
’s Middags krijgen we de uitslag van de puzzel… met 14 van de 20 punten scoren we hoog, met grote dank aan onze fantastische backoffice!!!
De derde rit brengt ons al goed in de richting van Milton Keynes. We krijgen nog een extra opdracht om op het eind coördinaat een foto met het gebouw te maken. Het blijkt het Nottingham Natural Histroy Museum te zijn, gebruikt bij onder andere de Batman films!
Rond 11u15 uur zijn alle teams gearriveerd bij de Red Bull racing fabrieken in Milton Keynes. Voor iedereen was dit een lange zware nacht en vloeiden de koffie en voor sommigen de red bull rijkelijk.
Eenmaal bij Red bull worden we getrakteerd op een fijn en mooi staaltje vakmanschap. We krijgen de mogelijkheid om de formule 1 wagens van dichtbij te bekijken. En vervolgens krijgen we, hoe bijzonder, een rondleiding door de fabrieken heen. Maar voor we starten worden alle mobiele telefoons afgeplakt met stickers. Het is top secret wat er allemaal gebeurt binnen deze fabriek waar toch 1000 medewerkers 24/7 ze en dagen per week er voor zorg dragen dat de 22 races voor red bull zo vlekkeloos mogelijk verlopen. We horen zeer interessante dingen en zien zowel de assemblage de productie Research en development, spuiterij , de luchttunnels, AT&T communicatie room waar mega grote schermen alles tonen wat consultants tijdens de wedstrijd zien en hoe ze communiceren. Ook kunnen ze vanuit daar 12 radio zenders beluisteren tijdens een wedstrijd. Assemblage was het meest indrukwekkend. Daar komt alles samen en worden de formule 1 auto’s in elkaar gezet. Daar hebben ze ook heuse identieke pitlanes nagebouwd om ervoor te zorgen dat gespecialiseerd personeel daar kan oefenen om de pitstop zo optimaal mogelijk tijdens een wedstrijd te kunnen uitvoeren. We vonden het geweldig en super interessant maar hadden ook wel, zoals meerdere rally team leden, moeite met de oogjes open houden. Na deze tour kregen we de coördinaten van ons hotel. Double tree in Milton Keynes. Een prachtig hotel als onderdeel van een stadion. Heel bijzonder. Een heel klein stukje dus maar….
We slapen wat bij op de middag en zetten de wekker op 18u, om 19u hadden we de Italiaan op het programma. Echter een groep rally maatjes zijn ’s middags de stad ingedoken en hebben een leuke tent gevonden. Het dak gaat er al af bij hen en we besluiten met z’n allen de pizzeria in te ruilen voor de Banana Tree. Een Thais restaurant. Het eten is er heel erg goed , helaas wel wat te spicy voor Ilse wat nóg meer toiletbezoeken oplevert, maar we beleven een super leuke gezellige avond met z’n allen. Nu nog taxi’s naar het hotel maar dat lukt gelukkig ook nog.
We gaan lekker slapen en ondertussen komen de uitslagen van deze dag binnen. We hebben als tussenstand een derde plek op deze dag weten te behalen. Daar zij we, gezien ook Ilse s gezondheid , super blij mee… tijd om te gaan slapen….. morgen weer een dag.